No, olet nyt päättänyt, että jotain tarttis tehdä. Miten lähteä liikkeelle?
Voit tietenkin heti ottaa yhteyttä ammattilaiseen, joka varsin mielellään auttaa sinua strategian luonnissa ja markkinnoinnissa. Tässä kuitenkin on riskinsä. Markkinointi-ihminen ei välttämättä heti hoksaa kaikkia alasi olennaisia yksityiskohtia koska ammattilainen on yleensä vain oman alansa ammattilainen – ja sinä itse taas olet paras sinun alasi ammattilainen. Sinä tiedät parhaiten yrityksesi, asiakkaasi ja tuotteesi ominaispiirteet. Siksi on suositeltavaa, että mietit ne ihan ensimmäiset asiat läpi omassa piirissäsi jotta asiat ovat jäsenneltynä tehokkaasti jatkoa varten. Älä jää kuitenkaan jumittamaan, jos tuntuu, ettet pääse eteenpäin. Markkinointiammattilainen auttaa – hänhän tuntee markkinoinnin salat ja osaa auttaa niissä asioissa yritystäsi.
Digitaalisen markkinointistrategian luomisessa pätevät samat askeleet kuin perinteisessä markkinoinnissa.
Määritä nykytilanne ja tavoitteet
- Mitä markkinoilla tapahtuu alallasi?
- Miten itse sijoitut näillä markkinoilla?
- Miten haluat sijoittua?
- Kuka on alallasi paras?
- Kuka on pahin kilpailijasi ja miksi?
- Ketkä ovat kohderyhmääsi nyt?
- Ketkä voisivat myös olla kohderyhmääsi ja miksi he eivät vielä ole?
Keinojen haarukointi – itse vai ammattilainen, strategian valinta
- Mikä on budjetti?
- Mitä pitää tehdä
- Mitkä ovat tehtävän eri osa-alueet?
- Kuka tekee minkäkin osion?
Tarjouspyynnön laatiminen ja toimittajan valinta
Tämä on tärkeä osio. Tarjouspyynnön teko on taidelaji – huono tarjouspyyntö tai toisaalta vastuuton toimittaja, joka ei valista tietämätöntä asiakasta, saattaa aiheuttaa isojakin yllätyskuluja. Kerro tilanteesi mahdollisimman avoimesti heti alussa. Älä pimitä tietoja pelätessäsi niiden nostavan hintaa. Ne tulevat tekemään sen myöhemminkin paljastuessaan. Pelko saattaa sitä paitsi olla turha. Moni maallikolle mystinen asia on minuutin homma ammattilaiselle.
Nerot.fi-palvelussa voi luoda hyvin suuntaa-antavan kustannusarvion ja vaikkapa tarjouspyynnönkin (huomaa kuitenkin, että palvelussa ei ole kaikkia mahdollisia tekijöitä mukana). Hyvä tapa pyytää tarjous onkin luoda ensin em. palvelussa oma arvio, tämän jälkeen lähettää tarjouspyynnön ohessa em. arvio ja kertoa oma budjetti sekä lista ominaisuuksista merkinnöillä esim. “pakollinen”, “toivottu”, “lisäoptio”. Tällä tavoin saadaan määriteltyä raamit hommalle eivätkä asiat jää epämääräiselle tasolle. Tarjous kannattaa pyytää kirjallisena ja sisällyttää klausuuli aikataulusta ja minkälaiset esim. alennukset, jos aikataulu ei pidä toimittajan vuoksi. Sisällytä tarjouspyyntöön myös projektinvetäjän osuus (jos yritys ei hoida sitä itse) ja se kuinka monta työtuntia tarjouksen projektinvetäminen sisältää.
Huomioi heti alussa ja mielellään jo tarjouspyynnössä myös jatkuvuus:
- Tarvitaanko jatkuvaa ylläpitoa ja jos tarvitaan (kuten yleensä) mitkä ovat kustannukset ja ylläpidon sisältö?
- Sisältyykö hakukoneoptimointi tai -markkinointi tarjoukseen, entäpä statistiikka ja konsultointi?
- Entäpä kehitystyöt ja mahdolliset jälkikäteiset viilaukset, paljonko kustantaa?
Tarjouspyyntöä laatiessa ja tarjousta hyväksyessä on hyvä ottaa huomioon toteutuksen mahdolliset epävarmuustekijät. Etenkin jos on kyse hyvin erityisistä toiminnoista – esim. jos sivustolle halutaan jokin erityisominaisuus ja toimittaja lupaa sen valmiilla pluginilla edulliseen hintaan eikä plugin sitten jostain syystä toimikaan kasatussa ympäristössä. Tällaisiin kohtiin on hyvä pyytää tarvittaessa tarkennus etenkin pakollisen ominaisuuden kohdalla.
Hyödylliset linkit:
« Edellisessä osassa kävimme läpi digitaalisen markkinoinnin keinoja, seuraavaksi käynnistämme käytännön toteutuksen »